By Jakob Boer
In the autobiographical documentary Bezness as Usual, Dutch director Alex Pitstra (born Karim Alexander Ben Hassen), son to a Dutch mother and Tunisian father, tries to find his identity. Continue reading “Love is…”
Film // Music // Visual Art // Theatre // Literature
By Jakob Boer
In the autobiographical documentary Bezness as Usual, Dutch director Alex Pitstra (born Karim Alexander Ben Hassen), son to a Dutch mother and Tunisian father, tries to find his identity. Continue reading “Love is…”
Door Carmen van Bruggen
Midden in het Park Retiro in de brandende zon staat de Frans-Spaanse fototentoonstelling opgesteld: Caminos de exilio (Paden van ballingschap). De zoveelste tentoonstelling over vluchtelingen met beelden die we allemaal kennen: een hek waarachter veel te veel mensen je treurig aankijken, een kind dat over het prikkeldraad wordt getild, een gesluierde vrouw die angstig om haar heen kijkt en mannen die een stoffig landschap doorkruisen. Continue reading “De toerist en de vluchteling”
By Krina Huisman and Steven Willemsen
Literary theory is alive and kicking in the Arts, Culture and Media department. During the yearly conference for the International Society for the Study of Narrative (ISSN), which was hosted in Amsterdam this month, professor Liesbeth Korthals Altes was awarded the Perkins Prize for the most significant contribution to the study of narrative in 2014. The jury also awarded an honorable mention to another book that was partly written in Groningen, by former post-doctoral researcher Marco Caracciolo. Continue reading “The Perkins Prize and Honorable Mention go to…”
Door Carmen van Bruggen
Het is alsof je even God bent geweest. Van een afstand – ver van de wereld en buiten de tijd – heb je naar de mensheid gekeken. Of, misschien is ‘God’ niet het juiste woord. Het was eerder alsof je vanaf een lege plek hebt gekeken, vanuit het niets. En ook alsof je niemand was. Alsof je, terwijl je al lang niet meer bestond, toch nog kon blijven kijken naar hoe de mensheid langzaam uit het zicht verdween. Continue reading “Recensie: De Wand – Ulrike Quade Company”
By Franciska de Beer
What is good art criticism exactly? The question was raised last week in the Groninger Museum where the symposium ‘Art criticism, art theory and art history. A complicated complex interplay?’ took place. With scholars from so many divergent fields attending, I was curious to find out what direction the debate would take. Continue reading “Fifty shades of art criticism”
By Quirijn van den Hoogen
Groningen University
This year Eurovision was particularly interesting to me. I have many fond childhood memories of watching a night of Euro-trash pop music ever since Johnny Logan’s victory 1980. But I lost interest somewhere in the late 1990s after Eastern Europe started entering the competition as an expression of their independence ‘regained’ after 1989, flooding the competition with Balkan pop. Continue reading “An Autonomous Year for Eurovision?”
By Jeroen van Gessel
Groningen University
‘This is the world’s most precious commodity. We need to control as much of it as we can.’ Thus spoke Dominic Greene, the bad guy from Quantum of Solace, while taking in a performance of Tosca. He wasn’t talking about the opera, however, but about water and that’s as close as classical music and water ecology have ever gotten in the public imagination. Continue reading “Classical music meets Ecology: Hélène Grimaud’s new album Water”
Onlangs verscheen deel 1 in de nieuwe boekserie ‘Sleutelteksten in Film- en Mediatheorie’ (Key Texts in Film & Media Theory), onder co-redactie van Annie van den Oever and Steven Willemsen. Continue reading “Sleutelteksten film- en mediatheorie”
Onlangs verscheen De grote vlucht inwaarts van de Groningse kunst- en cultuurfilosoof Thijs Lijster.
De wereld lijkt steeds complexer en onoverzichtelijker te worden. In de hedendaagse ‘netwerksamenleving’ kun je geen kop koffie drinken zonder je medeschuldig te maken aan uitbuiting en slavernij, en staat je baan op het spel omdat aan de andere kant van de wereld een bank omvalt. Hierdoor beschouwen we de wereld steeds vaker als iets gevaarlijks waarover we geen controle hebben en dus keren we de blik naar binnen en klampen we ons vast aan de dingen die we nog wél in de hand hebben. Het resultaat: collectief narcisme en een publieke sfeer waarin een scherpe mening meer waard is dan een weloverwogen oordeel.
Met soepele pen en scherpe analyses biedt filosoof Thijs Lijster een caleidoscopische blik op de meest uiteenlopende culturele en maatschappelijke fenomenen, zoals design, de versnelling van het leven, de alomtegenwoordigheid van opiniepeilingen en de positie van illegale immigranten.
De grote vlucht inwaarts is een pleidooi voor tegendraads denken waarbij zelfs het meest onbeduidende detail beschouwd kan worden als betekenisvol.
You must be logged in to post a comment.