arts-in-society

De ervaring van een conservator in opleiding

Door Suzanne Rus

Het Groninger Museum en de opleiding Kunstgeschiedenis van de Rijksuniversiteit Groningen zijn in het najaar van 2014 een bijzonder talentontwikkelingsproject gestart. Hierbij wordt een pas afgestudeerde van de RUG in twee jaar klaargestoomd voor het vak van conservator. Deze postgraduate plaats, die financieel mogelijk is gemaakt door de Stichting Beringer Hazewinkel, sluit aan op de Master Conservatorenopleiding van de afdeling Kunstgeschiedenis van de RUG. Continue reading “De ervaring van een conservator in opleiding”

Kijken of wegkijken?

Door Carmen van Bruggen

De winnende foto van de jaarlijkse World Presswedstrijd is dit jaar in alles anders dan zijn voorgangers. Hij heeft geen clair-obscur belichting of diepe kleuren en wekt ook geen medelijden op. Integendeel, we kijken recht in het gezicht van de moordenaar van de Russische ambassadeur Andrej Karlov. Het moment nét erna. We zien hem nog vol adrenaline een strijdkreet richting Allah slaan. Een gebaar dat vloekt met zijn gladgeschoren kin, gelikte vermomming en de museale context waar waar het zich afspeelt. Continue reading “Kijken of wegkijken?”

Blurring Visual Art, Musical Composition, & Theatre with Musical Mail Art

by Chris Tonelli
Groningen University    

The concept of “blurring art and life” stands in for a series of ideals: the notion we can all see ourselves as artists, rather than just a specialized few; the notion that we can approach our daily activities with the attitudes we take to artistic work; and the notion our experience can be enriched by acting outside of the normative economics and patterns of distribution of artistic work, to name a few. Artists like Ray Johnson and Ken Friedman saw the postal system as a tool for achieving these ideals and went on to develop the tradition of mail art. While mail art may seem best suited to those who identify primarily as visual artists or poets, the work of Southern California based composer Jude Weirmeir has demonstrated that mail art can become a tool to reconfigure what it means to be a musical composer. Weirmeir has created a massive body of musical mail art scores—work that is equally visual art object, musical composition, catalyst for performance, and event in itself, as, around this work, sending, receiving, waiting for, and replying to mail art all take on the character of an aesthetic event.

Weirmeir (right) observes as soprano Fiona Chatwin performs his mail art score “Music for Soup” (a score designed to perch on the lip of a bowl of soup).

Continue reading “Blurring Visual Art, Musical Composition, & Theatre with Musical Mail Art”

Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com